Dan kedua tanda syukur kita pada Allah Taala ialah menginfakkan rezeki yang dikurniakan Allah kepada kita samada secara sembunyi atau terang-terangan. Jadi walau bagaimana kotor pun andakita masih mempunyai nilai tersendiri.


Pin On Fawaaid

Tapi kita sendiri tidak memelihara diri kita.

Tundukkan diri kerana kita hamba allah. Tetap DIA masih berhemah untuk tundukkan ego itu. Apa yang kita fikir mungkin lagi banyak salahnya. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam mulut bisa menyakiti bisa membunuh bisa menggoda dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan.

Baik dalam keluarga bersahabat mahupun bermasyarakat. Tidak Banyak Bercakap Terlalu banyak bicara boleh membuat hati kita menjadi keras. Justeru ramai manusia yang mampu mengalahkan musuh zahir tetapi gagal mengalahkan hawa nafsunya sendiri.

Serangan tikaman dan ledakannya berlaku dalam diri kita. Maknanya sekarang mereka masih cuai dan culas dalam hal agama mereka. Bahkan kita alpa dengan nikmat yang ada.

Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang berkuasa menilai keikhlasan hati kita. Travelog Seorang Hamba Selasa 12 Februari 2013. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik semua itu.

Lembutkanlah hati kita. Sayangilah diri anda bertaubat jika membuat dosaterus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga. Tanda syukur kita pada Allah SWT dalam ayat ni adalah dengan menunaikan solat kerana solat merupakan pernyataan syukur pada Allah paling istimewa.

Jika kita sentiasa ingatkan dalam hati bahawa apa yang berlaku adalah perjalanan hidup kita yang telah Allah atur InsyaAllah hati kita akan tenang kepala tak berserabut. Jika hilang agamamu dari dirimu maka hilanglah cintaku padamu aku harus mencintai insan yg mencintai agamanya di dalam hatinya telah terisi dengan iman dan dia mampu membimbingku ke jalan Ilahi. Cara untuuk menundukkan nafsu itu ialah dengan bermujahadah iaitu berperang dengan nafsu melalui amal ibadah dan puasa.

Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan. Ibadah mereka masih putus-putus dan belum mantap. Sifat ini harus dikikis dirawat dan dibuang.

Mari mengubat sakit hati cara Rasulullah. Nabi Muhammad saw pada saat malaikat ingin mencabut nyawa Baginda Baginda masih memikirkan umat-umatnya. Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga tapi kita hanya diberi 1 buah mulut.

Walaupun tidak kedengaran dentumannya tetapi bisanya lebih berkesan. Penulis mengingatkan bahawa mereka yang selalu melakukan kemungkaran akan mendapat balasannya. YaAllah tahu itukerana ego kita amat tinggi.

Walau sebahagiannya berhijab namun telah hilang tujuan utama berhijab untuk menjaga kehormatan kesucian diri mengelakkan fitnah dan menjauhi zina. Kerana apabila hati kita telah mati hati kita tidak akan akan sensitif lagi terhadap dosa. Kita lupa kepada yang mencipta diri kita.

Ini kerana medan peperangan kedua-dua musuh ini berlaku dalam diri kita. Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang dipandang samaHanya iman dan Taqwa yang membezakan kita. Di dalam hadis qudsi dikatakan Allah merahsiakan 4 perkara di dalam 4 perkara iaitu Allah merahsiakan keredhaan-Nya dalam taat Allah merahsiakan kemungkaran-Nya dalam maksiat Allah merahsiakan detik-detik waktu ijabah doa yang kita mohon dan Allah merahsiakan siapakah Kekasih-Kekasih-Nya Wali Allah di dalam kalangan hamba-hamba-Nya 1.

Cuma kita tidak mengetahui. 6 Penawar Sakit Hati Terbaik Yang Diajarkan Rasulullah. Apa yang kita kata tak mesti betul belaka.

Kita harus tahu diri bahwa kita ini hamba Allah diciptakan oleh Allah diberi segala kenikmatan oleh Allah berarti tugas kita adalah bersyukur kepada Allah dan menyadari bahwa kita akan kembali kepada Allah. Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah SWT Pemilik Seluruh Alam Pemilik Segala Cinta Pemilik Segala isi di dunia. Kerana itu Allah ingatkan mereka.

Tundukkan lah diri kita pada Allah. Imam Nawawi pernah berkata Aku mencintaimu kerana agamamu. Hamba Allah yang berharap teguh kepadaNya walaupun mendapat kesulitan tetapi Allah sentiasa melindungi dalam apa jua keadaan.

Dunia penakut dan juga sifat malas ini. Dalam rangka untuk menjadi hamba Allah SWT kita mestilah menguasai diri dan dapat mendidik diri sendiri. Kesempurnaan itu hanyalah milikNya jua.

Maka mereka kena diingatkan untuk solat dan infak sebelum terlambat. Semoga Allah mentautkan hati kita semua untuk bersama-sama. Andai kita mengerti akan hakikat kekerdilan diri kita tidak akan mendambakan sesuatu di luar kemampuan diri.

Bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Serangan tikaman dan ledakannya berlaku dalam diri kita. Ini bermaksud hamba yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah hamba yang belum tetap iman dan belum istiqamah dalam agama lagi.

Kemudian pada hari itu kita akan ditanya oleh Allah tentang perbuatan-perbuatan kita. Tanpa izinNYA tidak mungkin terhasil bait-bait ayat yang terlakar di laman blog ini dan moga ia mendatangkan manfaat untuk diri sendiri khususnya dan kepada sahabat2 sekalian. Kita tidak mencuim tangan mereka bukan kerana kita tidak menghormati mereka tetapi untuk menghormati agama kita yang kian hari kian di tundukkan.

Justeru ramai manusia yang mampu mengalahkan musuh zahir tetapi gagal mengalahkan hawa nafsunya sendiri. Kita sombong ego tinggi diriAllah tahu itu. Mengapa tidak DIA terus syariatkan memulakan solat dengan terus sujudkepala yang teratas langsung menyembah bumi.

Kita sering mengimpikan kesempurnaan namun kita sebagai hamba Allah yang tidak bersifat sempurnya tidak bisa untuk menyempurnakan kehidupan. Marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita meninggalkan perkara yang dilarang Allah. Dibawah ini adalah perkara paling basic untuk merawat penyakit hati.

Seandainya manusia bertuankan Jin maka Jin yang akan mengenakan syarat dan manusia yang menurut. Jadi walau bagaimana kotor pun andakita masih mempunyai nilai tersendiri. Dalam rangka untuk menjadi hamba Allah SWT kita mestilah menguasai diri dan dapat mendidik diri sendiri Oleh itu sebelum penyakit hati ini bertambah teruk mari kita merawatnya.

Tundukkan lah diri kita pada Allah. Ada pelaku ibadah menyangka di dalam hatinya dialah paling hampir dgn Allah kerana bertimbun amalannya. Semua itu tidak akan kekal.

Setinggi manapun pangkat dan harta yang kita ada tetapi kita tidak akan mampu untuk melawan ketentuan Allah. Maka itulah sebabnya kita dipanggil sebagai HAMBA Allah iaitu menurut perintah Allah tanpa syarat. Hampir setiap orang tentu pernah mengalami sakit hati dalam hidupnya.

Kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba. Hukumnya adalah haram bagi kita mencium tangan orang kafir kerana itu tanda kita merendah diri kepada mereka. Beberapa contoh nafsu yang harus kita tundukkan antara.

Simboliknya di dalam solat. Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk. Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang dipandang samaHanya iman dan Taqwa yang membezakan kita.

Berazamlah dan tanamkan cita-cita kita mahu menundukkan hawa nafsu untuk kita mendekatkan diri kita kepada Allah swt. Allah yang mencipta kita jadi dia berhak mengatur apa saya yang dirasakan baik untuk kita. Ini kerana medan peperangan kedua-dua musuh ini berlaku dalam diri kita.

Kepada muslimin elakkan daripada melihat comment like share foto wanita yang dimuatnaik di media sosial. Ikhlas kan lah hati dalam setiap perkara yang kita buat. Ini sangatlah salah dan syirik disisi Allah kerana seorang hamba hanya boleh ada satu Tuan sahaja iaitu Allah.

Kita perlu banyak bermuhasabah diri mengenangkan dosa-dosa yang telah kita lakukan. Kita semua banyak kekurangan. Walaupun tidak kedengaran dentumannya tetapi bisanya lebih berkesan.

Sayangilah diri anda bertaubat jika membuat dosaterus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga. Sebagaimana sifat sedih dan gembira rasa ini adalah suatu kewajaran dalam hidup manusia.


Apa Apa Aje Hidayah Tidak Datang Sendiri Kita Yang Kena Cari Kita Adalah Pengendali Hidup Kita Sendiri Apa Jua Situasinya Kita Yang Akan Hadapi Dan Lalui Hanya Kita Saja Yang Mampu Tentukan