Tak tentu arah. Ingatlah bahawa esok lusa kamu akan mati dan menjadi mangsa cacing tanah.


Pai Adab Berkawan

Sedutan daripada ceramah Ustaz Hanan Attaki yang berasal dari Indonesia Moga Kita mendapat iktibar dari ceramah yang disampaikan.

Berkawan hanya kerana allah. Maknanya kalau anda beribadah memang niatnya kerana Allah tetapi dalam melakukan solat sebagai contoh kita tambahkan niat lain seperti nanti orang akan kata aku. Ingat la kita hidup atas bumi ni hanya sementara saja dan kita juga perlu ingat Allah Taala sentiasa perhatikan ape yang kita buat. Tetapi saya tidak tahu bagaimana yang dikatakan ikhlas dan cara untuk menjadikan hati kita ikhlas hanya kerana Allah.

Niat nak perlu dijaga bersungguh-sungguh kerana maklumlah dengan berkawan ini kadang kala orang ajak kita buat perkara yang tidak elok. Penah sekali dia tak datang sekolah kami macam kehilangan bestie kami sekejap. Insyaallah dengan penghijrahan ini sudah pasti akan melatih diri kita untuk berkorban hanya kerana Allah.

InsyaALLAH ada barokhah dan sentiasa. Ya inilah kunci utama mengekalkan persahabatan. Tp ramai hamba2 Allah yg menyayangi ana Elya salah sorg dr mereka Dialah tempat ana menceritakan ttg Honey Ketika ana mimpikan Honey Saat itu indah sekali Sume itu hanya ana citekan pada Elya Sejak Honey pergi ke negara Arab Elyalah tempat ana melepaskan segala2nya selain Allah.

Masa mereka susah cepat-cepat mereka cari kita tapi bila mereka sudah senang mereka lupakan kita dan tak nak pandang pun kat kita. Maka seharusnya kita menjaganya dengan memperhatikan hak-hak di antara sahabat. Kita bersahabat pun boleh jadi sweet juga apa.

Pendek kata memilih sahabat ang seimbang dalam maslahat dunia dan akhirat merupakan aspek yang perlu di ambil berat. Berkawan untuk masuk syurga. Barulah nanti apabila tiba masanyakita akan sanggup untuk berkorban apa sahaja harta ataupun nyawa hanya kerana ALLAHAMIN.

Sebenarnya ikhlas bermaksud solid atau bersih. Kejayaan duniawi juga penting untuk menjalankan syariah islam. Berkwan untuk ajak kawan jadi baik.

Berkawan dengan semua. BERKAWAN IKLAS KERANA ALLAH. Pernah suatu ketikakejadian ini berlaku 3 tahun yang lalu waktu saya saya ingin pulang ke kampus.

Pembahasan berikut berisi sebagian hak-hak persahabatan yang seharusnya diperhatikan oleh. Hanya kerana Allah swt kita bersabar Itulah sebenarnya puncak cinta tertinggi bila mana kita kata kita cinta Allah swt kita sanggup berkorban demi Allah swt. - berkawan kerana akhirat tidak salah akan tetapi ingatlah bahawa islam tidak hanya mementingkan akhirat semata-mata.

Niat perkahwinan yang membawa kepada Allah dan RasulNya-lah yang disamaertikan dengan kahwin kerana Allah. Pergi kerja makan berkawan berehat beribadat membaca dan segala-galanya hanya kerana ALLAH. Bersahabatlah kerana Allah.

Ohh bukan couple je boleh sweet. Berkawan dengan niat untuk sama-sama jadi orang ikut perintah Allah bukan sebaliknya. Kawan yang tidak baik hanya membantutkan usaha kita ke arah itu.

Berkawan biar ikhlas. Ini adalah nikmat Allah yang sangat agung. Kita tetap menyayangi dan menghormati sahabat kita itu kerana Allah.

Tidak dinafikan sangat beruntung orang yang berkahwin kerana Allah ini kerana pada hari kiamat kelak mereka-mereka inilah yang akan mendapat perteduhan dan. Apabila kita ikhlas berkawan kerana Allah kita dapat menerima kelebihan dan kekurangannya. Apabila kita rapat dengan seseorang kita akan pasakkan hubungan kita kerana ALLAH.

Sesungguhnya di dunia ini kita hanya mengharapkan keredhaan ALLAH atas apa yang kita lakukan. Tetapi saya tidak tahu bagaimana yang dikatakan ikhlas dan cara untuk menjadikan hati kita ikhlas hanya kerana Allah. Sekecil apapun bentuknya kadangkala ada yang hanya berupa kurma yang belum masak ada yang berupa setangkai bunga mawar ada yang hanya berupa garam yang.

Ish-3 btw kami sayang syaa. Kalau nak jadi baik jadilah baik kerana Allah. Ini adalah kerana mereka itu memerangi agama Islam.

Berkawanlah ikut cara Rasulullah saw. Sebenarnya ikhlas bermaksud solid atau bersih. Saya selalu membaca buku agama yang menyatakan bahawa kita perlu ikhlas dalam buat sesuatu kerja atau amalan.

Kita tetap menyayangi dan menghormati sahabat kita itu kerana Allah. Hanya berkawan dgn geng yang sama ajeberkawan lah dengan semua org tak kira la dia tu tdk btudungbaju ketat ke sbb stiap manusia tu ada keinginan utk berubah mana tahu dengan penampilan kita yg btutup ni akn mbuatkan ati mreka tbuka utk mjd yang lebih baik dari sebelumnyasbgai sahabt doakn yg tbaik. Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya kamu teringat akan Allah mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama melihat gerak-gerinya teringat mati Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititik-beratkan.

Kalau syaa ni tade bosan sangat. Allah yang izinkan maka jalaninya dengan cara yang Dia redhai. Kita kena berkawan hanya kerana Allah.

Spesis ini macam kacang lupakan kulit kerana kawan macam ini memang langsung tak boleh dibuat kawan. Didiklah anakmu baik-baik kerana mereka merupakan titipan Allah kepada mu untuk menguji sifat amanah dan kepimpinanmu. Ada sebuah hadis yang masyhur dibawa oleh Imam al-Nawawi.

Ukhwah kerana Allah itu bermaksud kelebihannya tidak menambah rasa sayang kekurangannya pun tidak mengurangkan apa-apa. Dalam kitab al-Hikam ada menyebut Jangan berkawan dengan seseorang yang tidak membangkitkan semangat taat kepada Allah amal kelakuannya dan tidak memimpin engkau ke jalan Allah Dalam satu hadis yang bermaksud Seseorang akan mengikuti pendirian kelakuan temannya. Tapi sekarang Allah swt akan bagi ujian demi ujian semata-mata hendak membersihkan niatsehinggalah Hanya keranaNya kita berkawan dengan kawan kita.

Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk. Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu orang-orang yang memerangimu kerana agama. BeRkAWaN kERaNa ALLAH Setiap sahabat mempunyai keistimewaan yang telah ditetap Allah sejak azali lagi.

Selepas bangun tidur bersyukurlah kerana Allah telah memanjangkan usia dan memberi kesempatan sekali lagi untuk sedar. Perkahwinan yang diusahakan untuk mendapatkan keredhaan Allah. Sesungguhnya apabila persahabatan kita tidak kerana Allah maka Ibnu Katsir mengatakan seluruh persahabatan yang tidak dilandaskan kerana Allah pada hari kiamat akan berubah menjadi permusuhan.

Allah yang izinkan maka jalaninya dengan cara yang Dia redhai. Bagi memperoleh ketaqwaan dan kemanisan iman redha ALLAH kita cari untuk menjalinkan hubungan. Kawan yang lupa diri.

Dari situ la orang akan selesa dan suka berkawan dengan kita. Kekadang matured kekadang macam bebudak jugakk. Ukhwah kerana Allah itu bermaksud kelebihannya tidak menambah rasa sayang kekurangannya pun tidak mengurangkan apa-apa.

Syaa D kakak gangster antara kami berempat. Hehe btw dia taken by __. Bersahabatlah kerana Allah.

Ada sahabat yang kasar tetapi lembut hatinya ada sahabat yang nakal tetapi suka mengambil berat ada sahabat yang garang tetapi sebenarnya adalah penyayang dan. Ada perwatakan yang berbza. Tp ana tahu ni sume ujian dari Dia dari Allah.

Sebagaimana firman Allah yang artinyaLalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara Ali Imron. Yang tidak boleh berbuat baik dan berkawan dengan orang-orang non-Muslim adalah golongan Kafir Harbi.


Keluarga Ikhlas Dalam Apa Jua Yang Kita Lakukan Maka Facebook