Menurut beliau seorang PM mesti datang dari parti Melayu. Saya cuma jadi Perdana Menteri kerana dapat sokongan dari parti gabungan PH saya terutama dari majoriti ahli Dewan Rakyat katanya.


Sean Lum Lima Dalil Kenapa Anwar Ibrahim Tidak Boleh Jadi Perdana Menteri

Beberapa hari kemudian Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri untuk kali kedua.

Mahathir tidak boleh jadi perdana menteri kerana bukan president pkr. Bagi Mahathir pula Anwar tidak boleh jadi perdana menteri kerana partinya PKR dianggotai pelbagai bangsa dan agama. Kenyataan itu dengan jelas menunjuklan Tun Mahathir akan memungkiri janjinya sekali lagi kerana dalam tempoh enam bulan akan datang Anwar tentu saja masih lagi memegang jawatan Presiden PKR. Bekas perdana menteri memberikan sedikit bayangan mengenai pertemuan peribadi dengan lelaki yang dinamakan untuk menggantikan tempatnya.

Katanya Anwar sepatutnya sudah menggantikan beliau sebagai perdana menteri pada 1998 namun tidak berlaku kerana beberapa perkara tertentu termasuk dipenjara. Dia nak jadi perdana menteri. Menurut Perdana Menteri kelapan itu Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson tidak popular dalam kalangan orang Melayu selain menyifatkan.

Syarat yang dikenakan kepada saya ialah saya tidak boleh pegang apa-apa jawatan pun dalam PH jauh sekali menjadi perdana menteri. Maka Mahathir setakat ini seolah-olah akan memastikan sesiapa sahaja boleh jadi calon. Anwar Ibrahim dalam salah satu lawatannya berjumpa dengan Dr Mahathir Mohamad pada 2019.

Muhyiddin kemudian dilantik sebagai perdana menteri kelapan. Secara tidak langsung Azmin diberi jawatan tertinggi tetapi bukan Timbalan Perdana Menteri. Beliau memberitahu Dr Mahathir dipersetujui untuk dilantik sebagai perdana menteri ketujuh selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 yang lalu kerana ketika itu Anwar baharu keluar dari penjara perlu menjalani proses pengampunan dan sebagainya.

Yang mencukupi bilangan ialah Azmin dengan paksinya dari PKR. Tetapi Mahathir berkata untuk mengadakan kerjasama dengan PH di bawah Anwar tidak berlaku kerana presiden PKR itu bertegas beliau tidak seharusnya memainkan apa-apa peranan. Wan Azizah sebagai TPM tidak boleh ambil.

Mereka kena bawa nama itu ke Majlis Tertinggi PH dan Anwar pula Pengerusi Majlis PH. SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan bahawa Presiden Parti Keadilan Rakyat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak. Dalam pendedahan mengejutkan Dr Mahathir Mohamad berkata beliau mahu Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri tetapi Muhyiddin Yassin memintas Presiden PKR itu bagi.

Maknanya apa yang dikatakan beliau ialah PKR bukan parti Melayu dan Anwar tidak cukup Melayu dan terlalu liberal dan akan banyak memihak kepada masyarakat bukan Melayu. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Selasa mendedahkan bahawa Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi calon Perdana Menteri bagi mewakili kerajaan Pakatan Harapan PH. Mahathir meninggalkan Bersatu kerana tidak bersetuju dengan tindakan presidennya Muhyiddin Yassin mengetuai rampasan kuasa berkenaan.

Pada masa itu Kerajaan Pakatan Harapan telah jatuh rentetan pengumuman Muhyiddin mengeluarkan Bersatu dari PH di sebelah tengahari. Kalau tidak timbul isu video pun mana mungkin Mohamed Azmin boleh jadi Perdana Menteri. Bekas perdana menteri berkata fokus utama adalah untuk mempunyai kerajaan yang bersih dan kekalkan penguasaan Melayu di Putrajaya.

Salin URLUMNO tidak boleh dibenarkan menjadi kerajaan semula kerana ia akan membuka ruang kepada rasuah kata bekas perdana menteri Dr Mahathir MohamadAhli. Tempahan awal boleh dibuat melalui kedai buku. Mahathir berkata demikian dalam satu mesyuarat tertutup Pakatan Harapan di Yayasan Kepimpinan Perdana pada Ahad yang disiarkan secara langsung di laman Facebook Parti Amanah Nasional Amanah.

Usaha itu dirancang sekumpulan anggota parlimen termasuk daripada Bersatu yang mana Mahathir adalah pengerusinya. Kenapa pemimpin PKR. Syarat yang dikenakan kepada saya ialah saya tidak boleh pegang apa-apa jawatan pun dalam PH jauh sekali menjadi perdana menteri.

UMNO dan PAS memberi jawatan PM kepada Muhyiddin dahulu kerana mereka hanya boleh jadi gabungan majoriti jika Bersatu keluar dari PH dan menyertai Muafakat. Tun M dedah sebab Anwar tak layak jadi calon PM. Mengulas lanjut Dr Mahathir yang juga Ahli Parlimen Langkawi itu turut menegaskan beliau akan tetap menyerahkan jawatan kepada Anwar seperti yang dijanjikan sebelum ini.

Tetapi Mahathir berkata untuk mengadakan kerjasama dengan PH di bawah Anwar tidak berlaku kerana presiden PKR itu bertegas beliau tidak seharusnya memainkan apa-apa peranan. Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat menjadi Perdana Menteri kerana tidak ramai yang menyokongnya. Kerana Tun Dr Mahathir sejjak jadi perdana menteri ke 4 lagi sangat tidak berkenang dengan hukum hakam Islam.

Kita berjanji kita berpegang kepada janji. Mahathir menafikan beliau mempunyai niat untuk menghalang Presiden PKR Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri. Umno tidak boleh jadi kerajaan kata Dr Mahathir.

Mahathir berhenti PH mesti angkat nama untuk siapa layak jadi Perdana Menteri. Jadi tidak boleh menjadikan beliau sebagai PM perdana menteri ketika itu walaupun reformasi kita untuk. Cadangan mencalonkan Shafie lebih dilihat sebagai protes Mahathir apabila pencalonannya tidak diterima PKR.

YDPA tidak cadangkan nama lain pastinya bukan Wan Azizah Timbalan Perdana Menteri TPM. Katanya kepimpinan PH mesti dipersalahkan atas hubungan rapat dan parasit mereka dengan Mahathir kerana ia menjadi punca kejatuhan PH bukan penggunaan logo. Tetapi Mahathir berkata untuk mengadakan kerjasama dengan PH di bawah Anwar tidak berlaku kerana presiden PKR itu bertegas beliau tidak seharusnya memainkan apa-apa peranan.

Buku karya Bose akan berada dalam pasaran mulai hari ini. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Anwar gagal untuk mendapat sokongan Melayu dalam tiga pilihan raya sebelum ini. Syarat yang dikenakan kepada saya ialah saya tidak boleh pegang apa-apa jawatan pun dalam PH jauh sekali menjadi perdana menteri.

Barangkali cakap cakap Tun Dr Mahathir dipergunakan oleh DAP dan PKR belum boleh diterima akal. Dalam bahasa mudah bagi Tun Mahathir Anwar tidak boleh sama sekali menjadi Perdana Menteri atas kedudukannya sekarang sebagai Presiden PKR. Ketika Mahathir letak jawatan sebagai perdana menteri ke tujuh timbalan perdana menteri ketika itu Wan Azizah tidak langsung diangkat olehnya sebagai penggantinya.

Di tengah-tengah aktiviti ekonomi pada 1998 Mahathir telah menolak Anwar sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri dan beliau kini boleh mendakwa telah menyelamatkan ekonomi walaupun dasar-dasar Anwar. Saya tidak tawar diri tetapi tidak kena jika saya menolak cadangan Agong. Anwar beritahu saya dia tidak mampu kawal budak-budak jahatnya kata Mahathir.


Sg Koyan