Telah datang Jibril kepada Nabi Muhammad saw dan berkata Sesungguhnya Tuhanmu berfirman Jika Aku mengambil Nabi Ibrahim sebagai teman-Ku maka Aku mengambilmu sebagai kekasih-Ku. 3 Lalu Yesus mengulurkan tangan-Nya menjamah orang itu dan berkata.


Kerana Aku Manusia Biasa Isma Kuala Terengganu

Aku mengabdi kepada Allah bukan kerana takut kepada neraka bukan pula ingin masuk syurga.

Jika engkau datang kepada aku kerana aku maka. Jika engkau tidak bisa bersedekah dengan hartamu Maka bersedekahlah dengan gigimu yakni tersenyumlah. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda. Kerana aku tahu dan sedar Engkau sentiasa ada memberikan segala harapan Memberikan segala pertolongan.

Dan apabila aku teringat kematianku dan kematianmu tetapi aku tahu engkau kelak dimasukan ke dalam surga tentunya engkau akan ditempatkan di surga yang paling tinggi beserta para Nabi. Jika ada orang menyampaikan kepadamu makian kawanmu maka dialah yang memaki engkau bukan orang yang disampaikan beritanya. Sebab mereka diciptakan dari tulang rusuk dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah bagian atasnya.

Jika engkau tidak bisa sampai kepada Rizqimu Niscaya rizqimu pasti akan sampai padamu. Dan jika engkau seorang datang padaku ketika saatnya nanti. Dialah yang menyebabkan engkau tidak mendapat anak.

Jika ada 100 yg mencari perhatianku maka yg kuperhatikan hanyalah engkau. Jika ada 10 yg mulai mengikis imanku maka akan kupertahankan marwah diri ini hanya untuk engkau. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau datang membawa kesalahan sebesar dunia kemudian engkau datang kepada-Ku tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu apapun pasti Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula HR.

Maka dengan jalan itu Kami mengembalikanmu kepada ibumu supaya tenang hatinya dan supaya dia tidak berdukacita kerana bercerai denganmu dan semasa engkau membunuh seorang lelaki lalu Kami selamatkan engkau dari kesusahan pembunuhan itu dan Kami telah melepaskan engkau berkali-kali dari berbagai-bagai cubaan. - Hanyasanya amalan-amalan itu adalah bergantung kepada niat dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa balasan yang diniatkannya. ENGKAU mengetahui apa yang ada pada diriku sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMU.

Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab ra katanya. Ketika Aku haus kamu tidak memberi Aku minum Matius pasal 25 tidak ditutup oleh perumpamaan tentang talenta. Begitulah Nabi datang kepada kita untuk menghidupkan dan meningkatkan keimanan dan pengetahuan kepada Yang Maha Penyayang dan kita dapat mengambil daripada rahsia firman Allah SWT Katakanlah jika engkau mencintai Allah maka ikutilah aku nescaya engkau dicintai Allah.

1 Setelah Yesus turun dari bukit orang banyak berbondong-bondong mengikuti Dia. Ibnul Mubarak dalam kitab Az-Zuhd Jika kalian tidak menemukan aku nanti di surga bersama kalian maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku Wahai Rabb kami hamba-Mu fulan sewaktu. Ketika masih kecil kita mengenal Allah dengan sangat awam hanya sebetas mengenal nama-Nya sesuatu yang berada di atas kita dalam segala hal.

Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak mengatakannya. Setelah dia melakukan demikian maka beberapa hari kemudian dia bermimpi melihat RAsulullah SAW seraya Rasulullah SAW berkata Sekarang aku telah kenal engkau Iaitu kerana dia cinta kepada Rasulullah SAW. Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu.

Sebab ketika aku lapar kamu tidak memberi Aku makan. Tuhanku jika kupuja Engkau kerana takutkan neraka bakarlah aku di dalamnya. Jika engkau meluruskannya maka engkau mematahkannya dan jika engkau biarkan maka akan tetap bengkok.

Jika engkau tidak melihatNya maka sesungguhnya Dia melihatmu. Selamat jalan Seorang cendiakawan berkata. Aku mahukan yang itu Dia beri yang ini.

Maka Allah berfirman Pergilah ke neraka lalu keluarkan sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada Iman walaupun hanya sebesar zarrah. Bahkan menyuruh Allah Taala akan dikau dengan mendoa. Ada kalanya aku diam Dia bertanyakanku.

Namun kadangkala aku berkeras Dia diam saja. Setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampunan kepada-Ku akan Aku ampuni. Tidaklah Aku ciptakan sesuatu makhluk yang lebih mulia daripadamu.

Aku bersyukur meskipun aku tidak sukakan ini. Namun akhirnya aku berhenti menangis saat aku melihat lelaki tanpa kedua kakinya Maka selalu ucapkanlah Alhamdulillah pada setiap keadaan. Pasal ini ditutup oleh sebuah perikop yang bentuknya bukan perumpamaan namun sangat berkaitan dengan ketiga perumpamaan yang telah kita baca sebelumnya.

Diriwayatkan dari Ibnu Asakir dari Salman berkata. Aku mau jadilah engkau tahir. Jika kupuja Engkau kerana mengharapkan syurga jauhkanlah aku daripadanya tetapi jika Engkau ku puja semata-mata.

Tukang adu domba fitnah tidak benar dan tidak jujur Sulaiman berkata kepada Azzuhri. Jika Engkau Ada Maka AKU Tiada Mengenal Allah itu memiliki tingkatan atau tahapan dimana setiap tahapan memiliki perbedaaan. Bahkan maknanya membiarkan mudhorat datang kepada diri engkau serta kuasa engkau menolaknya.

Benar engkau Lalu berkata kepada tamunya itu. 1 Tetapi Rahel belum juga mendapat anak. 2 Yakub marah kepada Rahel dan berkata Aku ini bukan Allah.

Tetapi aku mengabdikan diri kerana cintaku dan rinduku padaNya. Tuan jika Tuan mau Tuan dapat mentahirkan aku. Ibu datang kepada anak kecilnya Memahami perintah Tuhan untuk melayani anak kecil ini.

Jika aku ada mengatakannya maka tentulah ENGKAU telah mengetahuinya. Wahai anak Adam. Dan jika engkau seorang datang padaku ketika saatnya nanti.

Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya itu adalah kepada Allah. Aku mahukan ini Dia beri yang itu. Jika aku berada di rumah aku senantiasa merindukan dan tak sabar untuk secepatnya dapat bertemu dan melihatmu.

Jika ada 10 yg mulai mengikis imanku maka akan kupertahankan marwah diri ini hanya untuk engkau. Jika datang dua orang yang bertikai duduk di hadapanmu maka janganlah kau menjatuhkan hukuman sehinggalah engkau mendengar hujah dan keterangan pihak kedua seperti engkau mendengar pihak pertama kerana itulah yang lebih layak dilakukan agar jelas. Komunikasilah agar kita sentiasa sedar akan Allah SWT sentiasa dekat dengan kita dan.

Andaikata engkau datang padaku dengan dosamu sepenuh bumi ini kemudian engkau menemuiKu pada hal tiada engkau menyekutui akan Aku dengan sesuatu pun nescaya Aku akan datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula. Jika ada 1000 yg seperti engkau mendekatiku maka pilihan hatiku hanyalah engkau. 2 Maka datanglah seorang yang sakit kusta kepada-Nya lalu sujud menyembah Dia dan berkata.

Kerana sesungguhnya ENGKAU jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib. Sesungguhnya Allah akan memberikan hidayah-NYA kepada hatimu dan menetapkan lidahmu. Oleh itu dia iri hati terhadap kakaknya lalu berkata kepada Yakub Berilah aku anak jika tidak aku akan mati.

Ketika RAsulullah SAW mengajak Kaab bin Asyraf berserta sahabatnya masuk Islam mereka berkata Kami ini sebagai putera. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir janganlah ia mengganggu tetangganya dan berbuat baiklah kepada wanita. Maka setengah daripada perhimpunan redha dengan qada itu bahawa menuntut sampai engkau kepada yang dikasihnya dengan mengerjakan segala sebabnya.

Jika disampaikan kepada kamu hukum seperti ini maka terimalah ia dan jika tidak disampaikannya kepada kamu maka jagalah diri baik-baik dan sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya maka engkau tidak berkuasa sama sekali menolak sesuatu apapun yang datang dari Allah untuknya. Dia tidak memberi apa yang aku mahukan kerana Dia tahu sekiranya Dia berbuat begitu aku akan jadi lupa pada realitiNya.


Satu Janji Photos Facebook