Disebabkan itu Islam amat menitikberatkan perlindungan terhadap insan yang mula mencari pintu taubat. Jika maksiat dosa itu antara hamba dengan Allah SWT - yang tidak ada sangkut pautnya dengan hak manusia - maka syaratnya ada tiga.


Malulah Kepada Allah Swt Kerana Ia Adalah Tuntutan Iman Yang Dapat Mencegah Diri Dari Perbuatan Dosa Dan Maksiat

Dan ingatlah orang-orang yang berdosa apabila mereka diseksa tidak lagi ditanya tentang dosa- dosa mereka kerana Allah sedia mengetahuinya.

Malu dengan allah kerana dosa. Rasa berdosa rasa bersalah rasa kurang rasa hina lemah jahil dan bergantung kepada Allah semata-mata adalah kunci untuk menutup ruang hitam yang akan mencemarkan kesucian hati kita. Contohnya berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram tanpa ikatan yang sah. Dan ingatlah orang-orang yang berdosa apabila mereka diseksa tidak lagi ditanya tentang dosa- dosa mereka kerana Allah sedia mengetahuinya.

Adapun ayat kedua pula dimaksudkan dengan orang yang menyesatkan orang lain dari jalan Allah Taala sebab itu ia juga akan menerima nasib yang sama seperti yang dilakukan oleh orang yang disesatkannya itu contohnya dia minum arak tapi bukan sendirian malah ajak lagi teman-temannya yang lain ikut sama minum arak maka dia berdosa dan akan pikul dosa. Tidak punya rasa malu dengan malaikat pencatat amal sehingga berbuat zina adalah sebuah dosa yang lebih besar dibandingkan dosa zina itu sendiri. Firman Allah di dalam Surah Al-Qasas ayat 78.

Karena itu ia berbuat kerusakan di muka bumi. Allah Taala berfirman Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya niscaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu dosa-dosamu yang kecil dan. Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun terlepas daripada melakukan kesalahan.

Malu melakukan maksiat kerana takut dan segan kepada Allah SWT yang maha melihat. Maka kalau kita ada melakukan kesalahan-kesalahan dosa apa pun maka mohonlah ampun kepada Allah dan Allah akan ampunkan. Itu baru azab malu kerana terlibat dengan perbuatan makruh yang Allah benci.

Dia akan malu untuk melakukan perkara tidak senonoh dan bermaksiat. Perkara mengenai dosa pahala lintasan hati ini telah menimbulkan banyak kekeliruan kerana disana terdapat ayat-ayat dan riwayat-riwayat yang bertentangan mengenainya. Firman Allah di dalam Surah Al-Qasas ayat 78.

Kiranya itu saja khutbah singkat pada kesempatan kali ini semoga kita di karuniai hati yang hidup yang peka untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan perbuatan yang tercela. Dengan amalan baik manusia dan kerana mereka meninggalkan dosa-dosa besar. Di antara bahaya dosa adalah membuat lupa kepada Allah.

Semakin ramai yang hilang rasa malu terhadap dosa dilakukan dengan menayang dan mencanang kepada orang lain. Dalam Islam keaiban manusia bukan dianggap sesuatu yang perlu diketengahkan. Berlumba-lumba mentaati perintah Allah dan rasul serta.

Jika salah satu ditinggalkan maka kedua-duanya akan hilang. Sebagai hamba Allah SWT yang beriman kita perlu berasa malu sekiranya tidak dapat memenuhi ketetapan Allah SWT. Lupa bahwa ia mempunyai kewajiban kepada-Nya lalu lupa bahwa dirinya sendiri adalah makhluk yang lemah dan kelak di akhirat akan dihisab.

Sifat malu adalah sebahagian daripada iman. Allah sentiasa membuka pintu taubatNya. Menyesal kerana telah melakukan maksiat tersebut.

Dia akan malu untuk pergi ke tempat yang tidak sepatutnya. Malah ia ditutup serapat mungkin kerana itu rahmat ALLAH. Selaku umat yang berakidah kita memahami bahawa tiada turun sesuatu bala melainkan hanya kerana dosa jua dan tiada berundur bala itu kecuali dengan taubat atau istighfar sahaja titah baginda.

Sifat malu kepada Allah SWT adalah suatu tuntutan iman kerana sifat malu bukan sahaja membabitkan hubungan sesama manusia malah rasa malu juga mesti ada antara diri dengan Allah SWT. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw ada bersabda bermaksud. Berdoalah kepada-Ku niscaya akan Kuperkenankan bagimu.

Menjauhi dan meninggalkan maksiat. Ini titah baginda dari sejak lama lagi telah pun diisyaratkan oleh Allah sebagaimana firman-Nya dalam Surah Hud ayat 52 tafsirnya. Gambarkanlah seksaan yang akan ditanggung kalau melakukan dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil.

Dimaafkan dari umatku kerana apa yang dilakukan oleh hatinya selagi tidak dicakap tentangnya atau melakukannya. Demi menjaga kesucian maruah masyarakat dan agama maka setiap individu Muslim perlu menghiasi jiwanya dengan malu serta menganggap sifat itu perkara yang sangat penting perlu ditekankan. Padahal dosa zina itu sudah demikian besar.

Dan ingatlah orang-orang yang berdosa apabila mereka diseksa tidak lagi ditanya. Hadirin Jamaah Sholat Jumat yang bersahaja. Jika engkau tidak takut kepada Allah dan tidak malu kepada penduduk bumi maka samakanlah dirimu dengan hewan.

Allah ampunkan dosa-dosa kecil manusia dengan dua cara. Adapun kejahatan yang mudharatnya lebih rendah dari itu maka ia tergolong kepada dosa-dosa kecil yang dapat terhapus dengan jalan menjauhi dosa-dosa besar. Manusia secara fitrahnya lebih cenderung menyembunyikan perlakuan dosa dan maksiat daripada pengetahuan orang lain kerana telah diberikan perasaan malu.

Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina QS. Ketika seorang melakukan maksiat dalam kamar yang pintunya hanya tertutup kain tentu dia sangat ketakutan kain tersebut bergerak gerak tertiup angin. Orang yang malu akan menjaga maruah diri daripada terjebak dengan gejala tidak bermoral.

Malu mempunyai pengertian yang besar dalam islam. Tanpa ada perasaan bersalah atau malu dengan apa yang mereka lakukan aib itu diuar-uarkan kepada umum. Walaa takuunuu kalladziina nasullaha fa ansaahum anfusahum ulaaika humul faaiquun.

Allah Malu Jika Menolak Doa HambaNya. Wahai saudaraku ketahuilah olehmu bahawa tangisan yang jatuh ke bumi kerana takutkan Allah membawa makna bahawa kita termasuk dalam golongan orang yang beriman kepada Allah sebagaimana firman Allah swt Dan takutlah kepadaKu jika kamu benar-benar orang yang beriman Surah Al-Imran. DOSA ialah balasan buruk bagi mereka yang melanggar hukum Allah dengan melakukan perkara- perkara maksiat.

Sudah tentu tersangatlah azab dan seksanya. Sifat malu kepada Allah SWT adalah suatu tuntutan iman kerana sifat malu bukan sahaja membabitkan hubungan sesama manusia malah rasa malu juga mesti ada antara diri dengan Allah SWT. MALULAH KEPADA ALLAH SWT KERANA IA ADALAH TUNTUTAN IMAN YANG DAPAT MENCEGAH DIRI DARI PERBUATAN DOSA DAN MAKSIAT.

Berazam dan bertekad untuk tidak mengulangi perbuatan maksiat itu selama-lamanya. Kerana dengan perasaan malu yang terdapat pada diri seseorang muslim akan mencegah dirinya dari membuat perkara yang dilarang. Dia akan malu untuk cuba-cuba sesuatu yang.

Memiliki sifat malu adalah sangat penting. Perasaan tidak takut dosa atau azab Allah hanya ada pada mereka yang kering rasa malu dalam jiwa untuk melakukan dosa malah tidak menghiraukan pandangan orang lain. Ini kerana malu dan iman berjalan beriringan.

Mereka yang telah hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Rasulallah shallallahu alaihi wa sallam telah bersabda. Firman Allah di dalam Surah Al-Qasas ayat 78.

DOSA ialah balasan buruk bagi mereka yang melanggar hukum Allah dengan melakukan perkara- perkara maksiat. Jangan buru-buru marah apalagi berputus asa dari Rahmat Allah hanya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka kerana sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim maka Allah akan membuka aibnya.

Itupun sudah tidak tertanggung oleh kita. Oleh itu perlulah kita sentiasa rasa berdosa dengan kelalaian hati kita meskipun kita mungkin tidak melakukan dosa-dosa yang jelas secara zahir.


Jauhi Dosa Dengan Allah Dan Sesama Manusia Oh Media