CINTA KEPADA ALLAH MAHABBATULLAH Disampaikan pada 30 November 2010 Kecintaan kepada Allah sebagai dasar untuk menjadikan amal yang saleh dan ibadah yang shahih. Mentaati Rasulullah saw ini merupakan manifestasi akan kecintaan kita kepada Allah dan Rasul-Nya.


Pin On Du A Do A Muslim

Hal inilah yang akan membahagiakan hati kita.

Rasulullah beribadah kerana cinta kepada allah. Hati yang hidup ialah hati yang mencintai Allah SWT. Perintah Allah dan Rasul-Nya ini hendaklah ditunaikan dengan perasaan penuh sedar kasih dan cinta kepada Allah bukan kerana terpaksa atau kerana yang lain dari cintakan kepada-Nya. Dengan perasaan penuh sedar kasih dan cinta kepada Allah kerana hanya Allah sahaja yang patut dikasihi dan dicintai.

Cinta kepada Allah memenuhi hati seseorang dengan kelezatan dan manisnya iman. Para ulama telah menjelaskan tentang maksud cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Memiliki tetangga yang baik merupakan satu nikmat yang mesti kita syukuri.

2-Larangan keras adanya gambar patung dalam tempat ibadah. Sabda Rasulullah SAW. 3-Pelajaran penting yang dapat kita ambil dari sikap keras Rasulullah saw.

Bukan mengharapkan balasan semula daripada manusia. Kelak kita akan kecewa. Keenam IMAN KEPADA NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ALAIHI WA SALLAM Oleh Al-Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas Konsekuensi Dan Tanda-Tanda Cinta Kepada Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam.

Pertama mencintai beliau setelah mencintai Allah dan mendahulukan cinta kepada keduanya daripada cinta kepada. Kerana pada waktu ini adalah waktu yang paling sunyi dan tiada orang. Cinta kepada Allah mendorong seseorang melakukan kewajiban dan meninggalkan larangan memacu seorang hamba melaksanakan amal ibadah sunnah dan mencegahnya berbuat hal-hal yang makruh tidak selayaknya dilakukan.

Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan yang mukmin apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan akan ada. Tidak ada seorangpun yang paling dicintai oleh para sahabat Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam melebihi beliau shallallahu alaihi wa sallam akan tetapi jika mereka melihat beliau shallallahu alaihi. Rasulullah SAW tidak mahu umatnya merasakan azab neraka namun mengapa kita sendiri yang menempah nama di sana.

Tetangga adalah orang yang kedua terhampir setelah keluarga kita. Alhamdulillah kecintaan umat terhadap Rasulullah saw sangat tinggi setiap orang mengaku mencintainya ada pelbagai cara dilakukan demi untuk menunjukkan cinta dan kasih mereka terhadap junjungan yang mulia namun apakah semua yang dilakukan itu bertepatan dengan arahan Allah swt yang bermaksud. Itulah kumpulan ayat al-Quran tentang cinta kepada Allah Rasul orang tua kehidupan duniawi lawan jenis dan jodoh.

Orang yang cinta berarti ridha dengan yang dicintainya kerana itu bila seseorang mengaku cinta kepada Allah maka ia pun harus ridha kepada segala ketentuan-Nya. Tanda bukti cinta kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam yang utama adalah dengan meneladani beliau shallallahu alaihi wa sallam mengamalkan sunnahnya mengikuti semua ucapan dan perbuatannya melaksanakan segala perintah dan menjauhi larangannya serta menghiasi diri dengan adab-adab etika yang beliau contohkan dalam. Al-Azhari berkata Erti cinta seorang hamba kepada Allah dan Rasulullah adalah mentaati dan mengikuti perintah Allah dan Rasul-Nya.

Semata-mata itulah yang merupakan peringkat ikhlas yang rendah namun tidaklah tercela bahkan ianya juga dibenarkan dalam Islam. Dalam masalah ini bagaimana baginda saw menjelaskan terlebih dahulu kepada para sahabat bahawa. Saya berharap dapat bersama dengan mereka kerana cintaku kepada mereka walaupun saya tidak mampu beramal seperti amalan mereka.

5- Tidak Bergantung Kepada Manusia. Mereka hanya ingin membuat Allah sayang dan cinta kepada mereka. Mereka bangun semata-mata kerana ingin beribadah kepada Allah.

5 Keutamaan Cinta Kepada Rasulullah bagi Umat Muslim. Maka jawapannya adalah buatlah apa jua kebaikan kepada sesiapapun kerana cinta Allah. Jika kamu benar-benar mencintai.

Para Nabi dan Rasul merupakan hamba Allah yang terbaik dan sentiasa melaksanakan ibadah dengan penuh kesempurnaan di mana setiap arahan Tuhannya mereka patuhi. Wahai ALLAH jadikanlah cintaMU lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air yang sejuk. 5- Tidak Bergantung Kepada Manusia.

Menurut Ibnu Taimiyyah seperti yang dipetik dari Dr Yusuf al-Qardawi6 tanpa perasaan ini tujuan ibadah. Allah SWT berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 31 bermaksud. Rasulullah adalah utusan yang membawa dan menyebarkan wahyu kebenaran Allah kepada semua umat manusia.

Seorang sahabat bernama Anas bin Malik radhiallahu anhu pernah berkata. 1-Larangan mendirikan tempat beribadah masjid di sisi kubur orang-orang soleh walupun niatnya baik. Sebagai bentuk kecintaaan kepada Rasulullah ﷺ di antaranya.

Cinta kepada Nabi Muhammad SAW adalah manifestasi cinta kepada Allah SWT. Tiga perkara yang barangsiapa terdapat ketiga-tiga perkara itu padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman iaitu Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya Allah dan Rasul dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran maksiat sebagaimana dia. Kerana pada waktu ini adalah waktu yang paling sunyi dan tiada orang.

Mencintai Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam mengharuskan adanya pengagungan memuliakan meneladani beliau dan mendahulukan sabda beliau Shallallahu. Di antara doa Nabi Daud sallAllahu alaihi wasallam adalah. Untuk membuktikan kecintaan kepada Rasulullah SAW kita hendaklah mengikut ajarannya dan beramal dengan sunahnya.

Mereka hanya ingin membuat Allah sayang dan cinta kepada mereka. Amal tanpa didasari cinta akan merosakkan amal yang dikerjakannya tetapi sebaliknya apabila amal berdasarkan cinta akan menghasilkan amal saleh yang akan dihayati dengan. Seorang pecinta akan berhias wangi dan rapi dalam shalatnya melebihi saat pertemuan dengan orang yang paling ia sukai sekalipun.

Orang yang beriman ketika beribadah selalu meminta kepada Allah tidak meminta kepada selain-Nya. Kerana syurga Allah swt. Waktu ini tempat tumpuan dan perhatian bukan lagi kepada manusia lain tetapi Allah sahaja.

Cinta kepada Allah dan rasul melebihi segalanya Mengasihi sesama manusia kerana from GRAPHIC DE 157 at University of the Fraser Valley. Mereka bangun semata-mata kerana ingin beribadah kepada Allah. Rasulullah adalah hamba yang paling disayangi Allah maka manusia yang beriman berkewajiban pula menyayangi apa yang disayangi Allah SWT.

Wahai ALLAH sesungguhnya aku memohon kepadaMU akan cintaMU dan cinta orang-orang yang mencintaiMU dan amalan yang menyampaikan aku kepada cintaMU. Jika kamu benar-benar mencintai. Perasaan cinta ini penting kerana daripadanya akan melahirkan perasaan ikhlas untuk beribadah.

Cuma beribadah kepada Allah swt. Seorang mukmin dalam beramal hanya mengharapkan rahmat AllahSesungguhnya orang-orang yang beriman orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah mereka itu mengharapkan rahmat Allah 9. Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.

Barangsiapa yang mencintai Dia maka hendaklah mencintai Rasul-Nya yaitu Nabi Muhammad ﷺ. Banyak dalil-dalil yang menceritakan tentang nikmat syurga dan neraka serta menceritakan tentang galakan supaya umat Islam mengharapkan syurga Allah swt. Waktu ini tempat tumpuan dan perhatian bukan lagi kepada manusia lain tetapi Allah sahaja.

Ada hamba yang beribadah karena takut siksaan itu ibadahnya budak dan ada sekelompok hamba yang beribadah karena cinta kepada Allah Swt itulah ibadahnya orang mukmin. Rasulullah SAW yang telah dijamin syurga itu tidak pernah berhenti beribadah kepada Allah inikan pula kita hamba yang berdosa setiap saat mengapa kita tidak bersungguh-sungguh umpama nama kita sudah ditempah di syurga.


Dalam Hati Tersimpul Cinta Cinta Islam Agama